Citat:
Pored loseg sistema obrazovanja, uticaj na los plasman, imala je i neozbiljnost. Dosli su neki od nasih profesora, i rekli nam da su to nekakvi testovi, i da se ne bojimo, od njih nam nece zavisiti ocjene.
E, tu leži jedan od glavnih problema - deca školu shvataju ne kao nešto što je korisno, već nešto što mora da se završi. Znanje koje treba da stiču, ne stiču ga zbog sebe, već zbog nekakvog tamo ocenjivanja.
Za ovakvo razmišljanje, naravno, nisu kriva deca, već ceo obrazovni sistem.
A evo, čak i u režimskim Novostima, ova tema je realno prokomentarisana. Prenosim odlomke iz
tog članka u Novostima:
Odlikaši “tankog” znanja
B. BORISAVLJEVIĆ, 4. decembar 2007
ZNANJE koje naši đaci stiču u osnovnoj školi nefunkcionalno je i neupotrebljivo u svakodnevnom životu i rešavanju konkretnih problema.
...
- Naš obrazovni sistem zahteva od dece da memorišu podatke, a ne da uče i stiču znanje koje će moći da primene u praksi. Deca do tančina znaju sve o prirodnim bogatstvima Namibije, a da ih pitate gde je Kosmaj oni to neće znati. Deca treba da se uče da stiču znanja, da razmišljaju, da povezuju činjenice, a ne da uče napamet i samo za ocenu.
...
Deca memorišu more podataka, godina i datuma, a ne stiču jednu sliku o prošlosti, što bi istorija trebalo da ih nauči. Dešava se da đaci ne znaju da odgovore na pitanje ako je ono drugačije formulisano.
...
Osnovni problem je što su naši đaci skoncentrisani na sticanje teorijskih znanja. Sistem ocenjivanja mora biti redovan, kroz testove, a ne periodičan. Deca uče kampanjski,
samo za ocenu i znanja koja stiču su prolazna. Nastavni programi su zastareli neki i duže od 10 godina nisu menjani.
Vlahović naglašava da je neophodno modernizovati metode rada i đacima davati testove sa praktičnim zadacima, kako bi mogli da povezuju činjenice i primenjuju ono što su naučili u rešavanju nekih svakodnevnih problema i situacija.
Prema mišljenju Danke Vlahović, Srbija mora težiti modelu obrazovanja u skandinavskim zemljama, čiji učenici na testiranjima postižu najbolje rezultate. Mora se težiti ka tome da prosečan, a ne nadaren učenik, može uvek da se snađe u praktičnoj situaciji, zahvaljujući znanju koje je stekao u osnovnoj školi.
LOŠI I PETIČARI
- NAŠU školu upisuju
đaci koji imaju petice, a
ne znaju da povežu činjenice. Takođe, oni ne razvijaju kreativnu komunikaciju, slabo čitaju knjige. Ovi rezultati su realna slika znanja naših osnovaca.
Mnogi misle da su naši đaci bolji, ali mi koji radimo sa njima znamo da to nije tačno. Postoji jedan procenat sjajnih učenika, koji odlaze u inostranstvo, osvaja medalje, ali to su đaci koji bi u svakom sistemu bili uspešni.